WWW.POUKAMISAS.GR
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Ανακύκλωση Ιδεών

Η καθηγήτρια κ. Ιωάννα Αγγελή μας δίνει τις κατάλληλες οδηγίες της τελευταίας στιγμής για την αυριανή εξέταση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Οι προβλέψεις του ιστολογίου με βάση την περιρρέουσα ατμόσφαιρα είναι ότι το θέμα της αυριανής εξέτασης θα προέρχεται από την ζέουσα επικαιρότητα της εποχής μας. Μερικοί επιμένουν στις αξίες της παιδείας και του κοινωνικού εθελοντισμού σε καιρούς δύσκολους και μας παραπέμπουν στο πρόσφατο άρθρο του Μπαμπινιώτη στο Βήμα. Μερικοί προχωρημένοι μας μιλάνε ακόμα και για τον Καραποστόλη! Η. κ. Αγγελή όμως μας προσγειώνει με την παιδαγωγική και γνωστική πεποίθηση ότι δεν υπάρχουν SOS θέματα στην Νεοελληνική Γλώσσα! Η ανακύκλωση των ιδεών είναι δεδομένη όμως θυμηθείτε δίχως άλλο και την ανακύκλωση των σκουπιδιών της ζωής και της πολιτικής μας παρακμής! Δείτε το κείμενο που ακολουθεί. Επιτυχία σε όλους!

Το μάθημα της γλώσσας δεν απαιτεί τη στείρα αποστήθιση γνώσεων αλλά την άντληση γενικότερων γνώσεων από επιστήμες όπως η κοινωνιολογία, η αγωγή του πολίτη, ακόμα και από τη φιλοσοφία σε συνδυασμό με τους προβληματισμούς, τις προσωπικές ανησυχίες και ευαισθησίες κάθε νέου ανθρώπου. Το μάθημα της γλώσσας, επίσης, δεν είναι μάθημα λογοτεχνικού ταλέντου, ούτε άκρατου υποκειμενισμού.

Ο μαθητής καλείται να αποδείξει και να επιχειρηματολογήσει με σαφήνεια, να προβάλει την εκφραστική του δεινότητα χωρίς ανούσια λεξιθηρία, σε ένα γραπτό με ειρμό και συνοχή. Το γεγονός ότι η παραγωγή λόγου διεκδικεί το 40% της συνολικής βαθμολογίας, προσφέρει τη δυνατότητα στους μαθητές, για τους οποίους ο γραπτός λόγος δεν είναι το δυνατό τους σημείο, να διεκδικήσουν μία αξιοπρεπή βαθμολογία από το υπόλοιπο 60%, που απαιτεί εξάσκηση και προσοχή κι όχι απαραίτητα υπόβαθρο στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο.

  • Μια προσεγμένη περίληψη απαιτεί την ομαλή διάρθρωση των βασικών στοιχείων του κειμένου, προσωπικό λόγο σε τρίτο πρόσωπο, παράλειψη μεταφορικών φράσεων.
  • Μία ολοκληρωμένη νοηματική τοποθέτηση, απαιτεί την προσεκτική ανάλυση των σημείων που είναι ασαφή με προσωπικό λόγο κι όχι επανάληψη των φράσεων του κειμένου.
  • Η εύστοχη απάντηση στην πλειοψηφία της θεωρίας και των γλωσσικών ασκήσεων, που δεν αποτελούν δύσκολη υπόθεση, σε συνδυασμό με μια συμπαθητική έκθεση είναι δυνατό να εξασφαλίσουν την επιθυμητή επίδοση για την πρώτη επιλογή του μηχανογραφικού.

Χρήσιμο θα ήταν να δοθεί μια επιπλέον προσοχή σε θέματα επικαιρότητας που είναι δυνατό να αποτελέσουν έναυσμα για το θέμα της έκθεσης, όπως οι νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση, το νεανικό γλωσσικό ιδίωμα, οι διαπροσωπικές σχέσεις και το διαδίκτυο, η τέχνη ή ο αθλητισμός στην εκπαίδευση, η αντικοινωνική συμπεριφορά των νέων, η ανεργία, ο πατριωτισμός για τον πολίτη και τον πολιτικό, τα αρχαία μνημεία ως πολιτιστική κληρονομιά, το οικολογικό πρόβλημα, ο υποσιτισμός, κρίση πολιτισμού.

Βέβαια, οι βασικές έννοιες που απασχολούν τη γλώσσα προσφέρουν το υπόβαθρο για την άντληση στοιχείων και τελικά την αντιμετώπιση οποιουδήποτε θέματος με επιτυχία. Έννοιες όπως: δημοκρατία, ελευθερία, νόμοι, τεχνολογία – επιστήμη, πόλεμος – ειρήνη, Ευρώπη – διεθνισμός, υπερκατανάλωση – διαφήμιση, Μ.Μ.Ε., τουρισμός, δικαιώματα, ψυχαγωγία.

Ο ρόλος της παιδείας, του πνευματικού ανθρώπου και ειδικότερα του εκπαιδευτικού τοποθετούνται, συχνά, σε ένα από τα δύο ερωτήματα, σε συνδυασμό  με τη βασική έννοια.

Η ψυχραιμία αποτελεί το επιστέγασμα για την ολοκλήρωση της προσπάθειας.